Játékkal komoly környezetben: LEGO a UX tervezésben

A LEGO® Serious Play® (LSP) egy nagyszerű, közös gondolkodást és egyenrangú kommunikációt használó, és azokra épülő módszertan. Alkalmas arra, hogy egy csoport tisztázza, és megértse a jelenlegi helyzetet, az aktuális törekvéseket és célokat, valamint azt is, hogy miképp lehet azokat megvalósítani. Remek eszköz szervezetek számára stratégiák megalkotásához, problémák megoldásához, tervezéshez.
A módszertan egyfajta válaszként született az üzleti élet, vezetési világ és módszerek, valamint a világ megváltozott kihívásaira. A LEGO kutatói az 1990-es évek közepén kezdtek el gondolkodni egyfajta játékos módszer kidolgozásán. Megalkotásának tudományos alapjai vannak, vagyis hosszadalmas kutatásokkal támasztották alá, és végül 2010-ben mutatták be. Alapja a gamificationnek hívott trend, amely lényege, hogy játékos(ított) elemeket használnak egyáltalán nem-játékos környezetben.

Lego serious play workshop az Ergomániánál

Az LSP olyan problémák feldolgozására és megoldására alkalmas, amelyekre a klasszikus módszertanok nem, vagy csak nehézkesen felelnek meg. Célja, hogy a csapaton belül elősegítse a kreatív gondolkodást, mindehhez metaforákat használ.
A módszertan kidolgozói szerint a csoportok tagjai azáltal, hogy a gondolataik megfogalmazására és megjelenítésére elsősorban nem szavakat és mondatokat, hanem LEGO elemeket használhatnak, hatékonyabban tudják azokat kommunikálni. Így, a 24 kilogrammnyi LEGO kocka és egyéb elemek – merthogy ennyi szükséges a „komoly játékhoz” – csupán a módszertan egyik, fundamentális eleme, eszköze.
Lego serious play workshop az Ergomániánál

A játékosság motiváltabb és hatékonyabb együttlétezést (együttdolgozást) eredményez. Az egyes, közös gondolkodások/találkozások során a csoportok problémákat és helyzeteket old(hat)anak meg úgy, hogy kérdéseken végigvezetve, egyre mélyebben és részletesebben vizsgálják meg azokat. A facilitátor/tréner által feltett kérdésekre a résztvevők háromdimenziós LEGO modell építésével adnak választ. Ezek a modellek szolgálnak a későbbi beszélgetések, tudásmegosztás, problémamegoldás és döntéshozatal alapjául.
A módszertan megköveteli a résztvevőktől, hogy a találkozó/workshop folyamán többféle kommunikációs csatornát használjanak, így természetesen a beszédet (auditívat) és méginkább a vizuálisat. Építünk és beszélgetünk róla. LEGO modellekről beszélgetni pedig egyfajta közös nyelv használatát jelenti, ahol elvonatkoztatunk az egyes résztvevők hátterétől, kultúrájától, vállalati pozíciójától. Úgymond közös, nemzetközi nyelv.
Lego serious play workshop az Ergomániánál

A speciális LEGO készlet segítségével és a módszertan használatával könnyebben feltárhatók az egyes emberek, és az ember-világ közötti kapcsolódások és kapcsolatok, belső és külső dinamikák. Feltérképezhetők a különféle, valós, vagy akár hipotetikus forgatókönyvek, lehetőségek is. Vagyis: úgy tudunk beszélgetni egymásról (a helyzetben: a LEGO kockákkal összeállított modellekről), egymás közti kapcsolatokról, eseményekről, valódi témákról, hogy nem kell tartanunk a különféle korlátoktól, például a személyes érzelmektől. Hiszen nem konkrétan egymásról, eseményekről stb. beszélgetünk, hanem az (azokat megjelenítő) modellekről.
A LEGO® Serious Play® módszer célja az üzleti teljesítmény növelése. Azon a meggyőződésen alapul, hogy egy adott szervezeten belül mindenkinek lehetőséget kell adni arra, hogy hozzászóljon a vitához, és hozzájáruljon a döntésekhez és az eredményekhez. Ebben a LEGO elemek csak egyfajta katalizátorok, amelyek olyan beszélgetéseket-folyamatokat indíthatnak el, melyekre korábban nem volt példa.
Lego serious play workshop az Ergomániánál

A tényleges előnyök teljes kihasználása érdekében célszerű a módszertant képzett LEGO® Serious Play® facilitátor vezetésével használni. Mi, az Ergomániánál egy aktuális, fejlesztés alatt álló applikáción dolgoztunk a módszer segítségével. Csoportos munkával, Dévai Zoltán Senior Service Design tanácsadó vezetésével egy applikácóval kapcsolatos Business modell canvas-t dolgoztunk ki. Közösen átgondoltuk a lehetséges partnereket, a szükséges erőforrásokat, hogy milyen tevékenységével milyen értéket teremthet az app, és az értékajánlatokat. Összegyűjtöttük a potencális ügyfeleket és a lehetséges partnereket.
Összeállítottuk az interakciók és kommunikáció lehetséges felületeit, eszközeit, a várható költségeket és a lehetséges bevételi forrásokat is. Azáltal, hogy nem szavakkal, hanem metaforákkal (LEGO-ból épített elemekkel) ötleteltünk, mindenki gondolatai és ötletei szabadabban áramoltak.
Részletesebben:
https://www.lego.com/hu-hu/seriousplay/
https://www.lego.com/hu-hu/seriousplay/the-method

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    Készíts user personát egyszerűen sablonunk segítségével!

    2023. aug. 03. | 11 perc olvasás

    A marketinges nagynénje látta az applikáció terveit és egy fantasztikus, korszakalkotó ötlete támadt. / “Nagyon tetszenek a jelmezes kiskutyák, úgyhogy szerintem megjelenhetnének valahogy a logóban.” / “...

    Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

    2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

    A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...