Hatékony keresés a honlapokon

  • Rung András
  • 2009. okt. 22.
  • 2 hozzászólás
  • 4 perc

A weben egyre fontosabb a hatékony keresés. Különösen igaz ez az olyan oldalakra, ahol sok termék vagy információ található. A legtöbb oldal tervezői már felismerték, hogy keresésre szükség van, de a keresésben használt eszközök nehézkesek, a találatok jellege, bemutatása és sorrendje sokszor esetleges. Ha alkalmazzuk a következőkben bemutatásra kerülő megközelítéseket, akkor keresésünk hatékony és valóban felhasználó-központú lesz:

Legjobb tipp
A leggyakrabban használt kulcsszavakra keressük meg a legmegfelelőbb találatokat és ne hagyjuk, hogy keresőmotorunk válassza ki ezeket. A mi általunk legmegfelelőbbnek tartott találat kerüljön előre. Ha van három termékünk, amelynek szerepel a nevében a 678-as szám, akkor elsőnek a legnépszerűbbet adjuk vissza mindenképp, ne azt amelyiket az egyébként nem feltétlenül tökéletes algoritmusunk legjobbnak gondol. Kézi beállításainkat nézzük át időnként, és bővítsük folyamatosan, így kicsi emberi időráfordítással sokkal jobb találatokat tudunk majd visszaadni pont ott, ahol a legfontosabb.

Automatikus ajánlás
Automatikus ajánlással is javíthatjuk a keresés hatékonyságát. Ilyenkor segíthetünk a felhasználóknak abban, hogy kevesebbet gépeljenek, ebből kifolyólag az elgépelés esélye is kisebb. Automatikus ajánláskor képpel is segíthetünk, és akár rögtön a találati oldalra vihetjük a látogatót, mint ahogy az Apple teszi.


Apple automatikus ajánlás

Csoportosítás
Találatainkat címkézve, kategóriákba rendezve adjuk vissza, így a felhasználó gyorsabban át tudja tekinteni a kapott találatokat. A csoportok címkézése automatikus, ezért megfelelő csoportosító/klaszterező algoritmusokat igényelnek. A csoportosítást természetesen előre beállított szempontok alapján is elvégezhetjük.

Címkék használata
Ha értelmes címkékkel látjuk el termékeinket, akkor sokkal könnyebb lesz megtalálni őket egy kereséssel. Természetesen a címkéknek adjunk megfelelő súlyt, azaz, ha egy sütő címkéjében szerepel a grill, akkor az jobb találat, mintha a mosogatógépünk leírásában szerepel, hogy grill eszközöket is el tud mosni.

Térképpel segített keresés
Erre klasszikus példa a Google maps, ahol a térkép alapján találhatunk meg helyeket. A keresésünket egy kulcsszavas kereséssel kezdjük, és utána finomítunk a térkép alapján. Az ilyen kereső felületek azonban azt is lehetővé teszik, hogy eleve a térkép alapján induljunk el. Kiválóan használható olyan cégek esetében, ahol több telephely, üzlet, termék stb. van elszórva (ingatlan, iskola, atm keresés stb.).

Szűkített keresés
A keresés megkezdésekor már választunk egy területet, amin belül keresünk. Így pl. az amazon.com-on kiválasztjuk, hogy minket csak a dvd-k érdekelnek. Ezzel a technikával egyszerű módon kizárhatunk sok a keresők számára érdektelen találatot előre.


Amazon.com szűkített keresés

Keresővarázsló
A keresés során nem mutatjuk meg az összes lépést a felhasználónak, hanem mintegy varázslóval vezetjük őket. Az egyes lépések után fedjük fel, tesszük elérhetővé nekik a következő lehetőségeket. Kiváló eszköz tapasztalatlan felhasználók vezetésére, akik így bonyolultabb kereséseket is végre tudnak hajtani.  Hátránya azonban, hogy tapasztaltabb vagy legalábbis türelmetlenebb felhasználókat idegesíthet ez az eljárás.

Irányított keresés
A felhasználó egy egyszerű kulcsszavas kereséssel indít, de utána az oldal további finomítási és szűkítési lehetőségeket kínál neki. Ez az egyre gyakrabban használt keresési modell az egyszerű keresést próbálja ötvözni a speciális keresés bonyolultabb, de hatékony eszközeivel. Így lehetővé teszi, hogy a laikus felhasználók is egész komplex kereséseket hajtsanak végre, aminek köszönhetően sokkal jobb minőségű találatokat kapjanak, mint egy sima kulcsszavas kereséssel.


Ingatlanbazar.hu irányított keresés

Kiváló gyűjteménye a keresési mintázatoknak Peter Morville-től

 


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. Dombóvari Árpád Válasz
    Szia Rung András!

    Nagyon hasznosak az írásaid, éppen egy mostani projekten dolgozom, aminél nagyon fontos a keresés. Lehet, hogy hasznát veszem ennek az írásnak is :)

    Nagyon érdekelne egy wikipedia elemzés a részedről, és szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Nincs kedved hozzá?

    Érdekődően várom a válaszod...

    Takács Árpád
  2. Rung András Válasz
    @Takács Árpád: Árpád erről még biztos fogok írni, úgyhogy figyeld a blogot. Wikipediáról szívesen írok, de nem tudom belefér-e az életemben. Ezt a hatékony wiki kezdeményezést ismered? usability.wikimedia.org/wiki/Main_Page

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!