Hangos forradalom

  • Rung András
  • 2013. dec. 9.
  • 6 hozzászólás
  • 3 perc

Ha gyakran mozgunk ergonómusok, felhasználói szakértők, internet innovátorok közt, akkor tudjuk, hogy mindenki a mobilról, alkalmazásokról, a reszponzív design lehetőségeiről beszél. Közben azonban csendesen egy sokkal nagyobb forradalom készülődik. A 1940-es években útnak induló nyelvtechnológia gyümölcsei igen lassan értek be, de ma már vannak kézzel fogható eredmények. Természetesen egy két dologban már eddig is segítségünkre volt a nyelvtechnológia (pl. helyesírás ellenőrzés), de az igazi áttörés most várható, hisz a hangvezérlés és a diktálás egyre jobb minőségű, most már olyan kis nyelvekre is, mint a magyar. Ha kipróbáljuk a Google vagy a Dragon Dictate megoldásait valószínűleg meglepődünk ezek minőségén.

A forradalom abban rejlik, hogy a vizuális kommunkációt könnyedén kiegészítheti, számos területen pedig le is válthatja a hang alapú kommunikáció. Hisz sokkal könnyebb utasításokat adni, miközben gépelünk, vagy könnyebb oda kiállítani a mosógépnek a távolból, mint közelről megnyomni a gombjait. És ne gondoljuk, hogy ezek a feladatok csak a Siri szüleinek jelentenek kihívást, és mi még 2025-ben is mobilweboldalakat fogunk fabrikálni. Hamarabb be fog törni a hangvezérlés, hangkommunikáció, semmint gondolnánk. Jobb, ha már most elkezdünk erre készülni rendszereinkkel.

A helyzetek száma végtelen, amikor a hangalapú vezérlés, kommunikáció hatékonyabb lehet, mint a vizuális interface manipulációja, de nézzünk meg néhány helyezetet azért, hogy tisztábban lássunk:

  • a felhasználó vak
  • a felhasználó kezei foglaltak (pl. gépel)
  • a felhasználó máshova néz (pl. vezet).
  • a felhasználó messze van (pl. más helységben van)
  • a felhasználó keze ugrál (pl. trolin van)

Nem véletlen, hogy a Google arra törekszik, hogy ezekre választ adjon (Google glass, önjáró autó, hangvezérlés), hisz akkor többet internetezhetünk, ők pedig több hirdetést tudnak eladni.

Mire figyeljünk, ha hangvezérlésű rendszert kell megalkotnunk:

  • Legyen a beszélgetés személyes, ne legyen gépies, de túl bratyizós se
  • Legyen a rendszer adaptív és tudjon a hibákból tanulni (gyűjtsünk a felhasználóktól visszajelzéseket)
  • Válaszoljunk gyorsan, az egyik legnagyobb gond a hangvezérlésű rendszerekkel a lassúság (könnyebb 8 opciót áttekinteni, mint végighallgatni). Ezért akár a két rendszert tanácsos lehet vegyíteni is időnként.
  • Készüljünk fel a váratlan és extrém helyzetekre is
  • Biztosítsunk alternatív kommunikációs megoldásokat (kézi bevitel, vizuális output)

 


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. Szántai Károly Válasz
    Tetszik a cikk. Két rövid megjegyzés: Ha már a helyzetek között elsőként egy akadálymentességi szituációt említettél, akkor a listádat hadd egészítsem ki azokkal a mozgáskorlátozott felhasználókkal, akiknek felső végtagi érintettségük van. Azaz kezüket egyáltalán nem, vagy csak nagyon korlátozottan képesek használni, sőt esetleg hiányzik is valamelyik kezük. Sokan közülük már most hangalapú vezérléssel használják a különböző rendszereket, például a webet. A másik megjegyzésem, hogy a hangalapú vezérlés csak akadálymentes felületeken tud (majd) jól működni. Például nem elég, ha egy vezérlőgomb vizuálisan gombnak látszik, muszáj, hogy szemantikailag (programozástechnikailag) is gomb legyen. Szántai Károly akadálymentesweb.hu
    • Rung András Válasz
      Teljesen igazad van, nyilván egy hangra optimalizált felület nem elég a kihangosítással. Így pl. egy telefonos menürendszer is sokszor nem hangra optimalizált, csak úgy van, mintha valaki felolvasna egy papírlistát. Tudsz egyébként magyar piacon jól működő hangos rendszert?
  2. Abonyi-Tóth Andor Válasz
    Sziasztok! Nagyon jó, hogy erről is szó esik a blogban! A felhasználói lista tovább bővíthető. Míg mondjuk a képernyőolvasó programokat a diszlexiás felhasználók is előszeretettel használják, a kifinomult hang alapú kommunikáció a diszgráfiás felhasználók mindennapjait is megkönnyíthetné.
    • Rung András Válasz
      Itt az igazi nagy fellendülés amiatt várható végre, hogy mind a két irányba elkezdenek működni a rendszerek.
  3. Toth Attila Válasz
    Epp ezen a teman gondolkozom par hete, amiota a bevasarlolistamat lecsereltem egy hangalapura, es meglepoen jol mukodik. https://itunes.apple.com/hu/app/megveszem/id717131426?mt=8 Azon morfondirozom, hogyan lenne beepitheto a Business Box webalkalmazasaba, hiszen csupan hehany kerdesre kellene valaszolnia a felhasznalonsk ahhoz, hogy dijat tudjunk kalkulani.
    • Rung András Válasz
      Teljesen igaz, most már rohamosan bővül az alkalmazások köre, az alkalmazást lecsekkoljuk!

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!