Fájdalommentes regisztráció

A regisztrálás folyamata a kezdetek óta állandó céltáblája a webbel foglalkozó ergonómiai szakembereknek. Nem ok nélkül, hisz a legtöbb regisztrációs folyamaton könnyű fogást találni. Gyakorlatilag egyik rosszabb, mint a másik.
Ennek az oka, hogy a regisztráció egy meglehetősen bonyolult folyamat, ahhoz képest, hogy egy linkre kell kattintanom (Vannak, akiknek még ez is gondot jelent természetesen). Sok esetben feleslegesen használják, pusztán csak azért, mert komolyságot kölcsönöz az oldalnak, vagy hogy bizonyos tartalmainkhoz/szolgáltatásainkhoz ne férhessen bárki, holott épp ezzel járnánk jól. Gyakran használják a regisztrációt a weboldalak üzemeltetői olyan adatok gyűjtögetésére is, amelyekkel fogalmuk sincs, hogy a későbbiekben mit fognak csinálni.
Sokat írtak arról, hogy miképp kellene egy jó regisztrációs folyamatot megtervezni (leggyakrabban bekért információk regisztrációkor, Jakob Nielsen a regisztrációról), de érdemes mindig elgondolkozni azon, hogy biztos muszáj egyáltalán regisztrálni az oldalunkon?
Ilyenkor jönnek a válaszok, hogy ehhez meg ehhez a típusú feladathoz mindig szokás vagy illik regisztrálni. Nos, az ilyen helyzetekre is van megoldás, amikor a kecske is jóllakik, meg a káposzta is megmarad. Ezt hívják lazy registrationnak azaz lusta regisztrációnak.
A lusta regisztráció esetén olyan folyamatokban vehetnek részt felhasználóink, amelyeket általában regisztrációhoz szoktak kötni. Elkezd a felhasználó egy folyamatot, amelyet jó lenne, ha legközelebb tudna folytatni. Pl. az oldalunkon bizonyos tartalmakat kiválaszt, ne adj Isten a kosárba is pakolgat ezt azt. Ilyenkor a derék magyar weboldalon rögtön noszogatnák regisztrálni.
Mi a megoldás, ha ezt mégse tesszük? Ugye tehetünk sütit a gépére, hogy felismerjük, ha újra nálunk jár. Mivel mi meg okosan eltároltuk az adatait, így folytathatja a munkáját. Csak ilyenkor az a gond, ha egy másik géppel vagy másik böngészővel nézi az oldalunkat (Ugye már nem hiszünk abban, hogy mindenki internet explorert használ), akkor olyan lesz nekünk, mintha teljesen új felhasználó lenne.
A probléma megoldására szerintem az események megszervezésére, szavazásra kitalált doodle nyújtja a legigényesebb megoldást. Nem kell regisztrálni, hanem az általunk elkezdett szavazást egy olyan oldalon tárolja el, amelynek webcímét csak mi ismerjük, ami lényegileg egy egyedi azonosító. Ha ezt megjegyezzük, akkor bármikor újra láthatjuk az általunk elkezdett szavazást.
Természetesen, ha adunk a felhasználónknak egy kódot vagy egy egyedi mások által nem ismert webcímet, akkor azzal nem oldottunk még meg mindent, hisz ezt el lehet szórni, el lehet felejteni. Erre is van megoldás. Egyrészt nem biztos, hogy annyira szomorú dolog ez, a felhasználónk megcsinálta, amit szeretne, hagyjuk futni szegényt. Másrészt, ha már kipróbálhatta nyugodtan oldalunk funkcióit, akkor sokkal könnyebb régi vágású regisztrált felhasználóvá alakítani.
Ennek legegyszerűbb módja, ha a belépéshez használható kódot, egyedi webcímet elküldjük az általa megadott email címre. Ezzel lényegileg regisztrált is, csak nem mondtuk ki a csúnya szót, hogy regisztráció.
A legtöbb felhasználónak, főleg régebben az volt a baja, hogy nem volt kedve megadnia az email címét, ha regisztrál. Elsősorban azért nem, mert félt attól, hogy innentől kezdve özönleni fog a levelesládájába a spam. Ha azonban nem nevezzük a folyamatot regisztrációnak, akkor nem fogjuk előhívni egészséges gyanakvását, ha pedig valóban nem küldünk neki kéretlen leveleket , akkor különösen jól döntöttünk.
Természetesen a kódos, ideiglenes webcímes megoldást nem kell kombinálni emailes kiküldéssel, ha lejegyzi, kedvencekbe elmenti az is tökéletes lehet. Persze ez a megoldás rendetlen felhasználókkal kevésbé megy, igaz nekik a hagyományos regisztráció is több gondot okoz.

7 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 7 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

‘Atomic design’ módszertan a UX tervezésben – 7 dolog, amit tudnod kell

2023. nov. 02. | 14 perc olvasás

Az UX és UI designerek az ‘atomic design’ módszertant alkalmazzák a tervezés során elkövetett változtatások gyorsabb és egyszerűbb végrehajtása érdekében. Néha azonban hajlamosak vagyunk a dolgokat a ...

Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...