Ergonómia és design tökéletes összhangban: Etsy

  • Rung András
  • 2010. okt. 19.
  • nincs hozzászólás
  • 5 perc

A blog olvasói hozzászokhattak, hogy általában kritikus hangvételű bejegyzéseket írok. Ez nem abból fakad, hogy alapvetően kötözködő természetű vagyok, hanem abból, hogy sokszor mások hibáiból könnyebb tanulni. Hibák pedig bőven vannak még a nagy nemzetközi oldalakon is. Ezúttal azonban az őszinte csodálat hangján kell szólnom, mint ahogy azt a BBC weboldal elemzésekor is tettem.

Az Etsy esetében nem volt könnyű dolga  a tervezőknek. Az oldal alapvetően iparművészeti tárgyak kereskedelemével foglalkozik, azaz jellege hasonló, mint az ebay.com-é, csak kínálatában szűkebb. A termékek sokfélesége és egyedisége mellett a tervezőknek kiemelten figyelniük kellett a designra, hisz a szép tárgyaknak ízléses bemutatási mód dukál. Ennek a kihívásnak azonban tökéletesen megfeleltek az Etsy tervezői, és megmutatták, hogy a design és a hatékony ergonómia nemhogy kizárja egymást, hanem inkább az egyik húzza maga után a másikat. A továbbiakban az Etsy nyitóoldalát és egy termékoldalát mutatom be, hogy lássuk miképp ugrották meg ezt az igen magasra tett lécet.

A nyitóoldalon könnyű a tájékozódás. A logó kiugrik. Semmi sem versenyez vele vizuálisan. Tudjuk, hogy az Etsy oldalon vagyunk. A legtöbb ergonómiai szakértő azt ajánlja, hogy a logóra kattintva lehessen visszajutni a nyitóra. Ezzel én is egyet értek, mert az emberek ezt tudják. A megrendelők azonban gyakran belekontárkodnak a tervező dolgába, és bizonygatják, hogy nem, nem az emberek nem tudják, igenis kell egy honlap, kezdőlap stb. menüpont. Az Etsy logójának az esetében még ez a gyenge érv is lepereg, mert gombszerűsége egyértelműen kommunikálja, hogy ez egy kattintható elem. Ettől elkülönülve, de egy vonalban találhatók a menüpontok egyértelmű üzenetekkel: buy (vásárlás), sell (eladás), community (közösség), blog. El se lehet téveszteni. A keresést helyesen egy search (keress) gombbal indíthatjuk. Nincsenek ráírva hülyeségek, mint go (menj), vagy ok. Azzal, hogy ezeket mind egy vonalban helyezték el, jelentős helyet spóroltak meg a tervezők az értékes tartalomnak. Egyedül talán a kosár lehetne kicsit nagyobb méretű, de ezt elég jól kompenzálták az intenzívebb színével.


Etsy nyitó

A hirdetések általában a marketingesek barátai és az ergonómusok ellenségei. Itt a belső hirdetések olyan formában jelennek meg, hogy azokkal könnyű együtt élni, és ezáltal jobban fel is hívják magukra a figyelmet. A termékek felett lévő hirdetések világukkal belesimulnak az oldalban, de a hármas tagolás el is különíti őket a termékektől. A termékeknél nagyon jó elgondolás a designos halványszürke háttér, ami kiemeli még a fehér hátterű termékeket is, de nem olyan ormótlan, mint a gyászkeretek, amelyeket sok magyar webshopban is láthattunk. A termékeknél nincs felesleges információ, csak a lényeg: ár, készítő és egy cím. Mivel csak az árhoz használják a zöld kiemelést, így azokat nem kell óriási méretben a vásárló orra elé tolni. E nélkül is kiugranak, viszont egy művészeti oldalhoz méltón diszkrétek maradnak.

A bal oldali menüstruktúra még elemeinek számossága ellenére is jól áttekinthető az egyetlen szempont (abc) alapján való rendezésnek köszönhetően. A nevek egyértelműek, nincs kétségünk, hogy miket fogunk mögöttük találni. Ezek alatt találhatóak az alternatív keresési módok, mint szín, hely stb. alapján való keresés. Az ikonok egyértelműek és igényesek, de  a szöveges magyarázattal együtt biztos senkinek sem jelentenek problémát.

Ezek alatt a hírlevélre való feliratkozás található. Tökéletes példája annak, hogy hogyan kell embereket hírlevélre feliratkoztatni. Egyértelmű üzenet, ami elmondja, hogy ez miért jó: Get your daily email of hot products and gift ideas (Kapd meg napi emailed a legmenőbb termékekről és ajándékötletekről). Alatta elmondják, hogy a dobozba kell beírni az email címét (Enter your email). A beküldés gomb szintén egyértelműen címkézett: Sign up (feliratkozás). És aki még mindig kételkedne, annak alul van egy link a korábbi hírlevelekre. Nézze meg és döntse el, hogy tetszik-e neki. Mondanom se kell, ha hibás email címet adunk meg, akkor az oldal figyelmeztet minket. A nyitó alján találhatók a kevésbé fontos részek: kiemelt eladó, kiemelt blog írások, és a legfrissebb termékek. A tagolásban nagyon szépen tovább viszik a termékek felosztásának a ritmusát úgy, hogy a tartalom is megfelelően tudjon megjelenni.

Ez a tisztaság, ami a nyitón megjelenik a termékoldalakon is helyet kap. Kiemelt helyen egy nagy kép van, de mellette könnyedén nézegethetjük a továbbiakat is. A leírás szabad szöveges, ami érthető, hisz iparművészeti tárgyak jellemzőit értelmetlen lenne táblázatokba erőltetni. A kosárba teszem markáns gomb fent és lejjebb is megjelenik, hogy aki már lent nézelődik, az is könnyedén megtalálja.


Termékoldal

A készítő-forgalmazóról jobbra látjuk a lényeges információkat (eladások száma, minősítések, mikor regisztrált és hol van), azaz ezért a lényeges információért sem kell görgetnünk. Termékeit nyilakkal könnyedén tudjuk átböngészni még a termékoldalon. Nem kell új helyre lépnünk, hanem az ablakba behívódnak a termékek. De ha a termékek egységes áttekintésére vágyunk egy nagy oldalon, akkor az x db. eladásra (x items for sale) linkre kattintva ezt is megtehetjük.

Az oldal lehetővé teszi a megosztást is (megosztás, email) és a kedvencek gyűjtögetését (bolt, termék). Ötletes az, hogy megnézhetjük ki szereti még ezt a terméket, boltot, így ezek termékeihez is átmehetünk. Az oldal alján jól tagolva, egyértelmű címkékkel és feliratokkal címkéket és az anyagok megadását láthatjuk. Az Etsy nem árul zsákbamacskát, az oldal alján megnézhetjük azt is, hogy miképp vásárolhatunk.

Az oldalon természetesen rengeteg értékes ötletet lehet gyűjteni. Mindenkit bíztatok erre, mert itt szinte csak jó példákat talál. Nem is beszélve a termékekről, amelyek közt sok ötletes, igényes munka is található.


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!