Egy jó kereső tulajdonságai

  • Rung András
  • 2013. júl. 15.
  • nincs hozzászólás
  • 2 perc

Ha egy oldalra keresőt készítünk, akkor ennek vannak rendkívül egyszerű tulajdonságai, amiket továbbra is gyakran megsértenek (legyen jobb felső sarokban, legyen elég nagy a keresési beviteli mező stb.), de ettől függetlenül ezek már kezdenek lassan beszivárogni a webes köztudatban. Ugyanakkor van számos apróság, amivel még hatékonyabbá tehetjük a keresést, amelyet most egy rövid lista formájában megosztanék:

  • Elgépelés és ékezetmentes írásmód toleranciája
  • Szinonimák kezelése
  • A legfontosabb keresésekre az első találatokat kézzel állítjuk be
  • Begépelés során már ajánlunk találatokat
  • A tartalom a keresési listában interaktív, azonnal lehet rá reagálni (pl. egy videót le lehet játszani)
  • A begépelés során a nem passzoló betűket emeljük ki, mint az etsy.com
  • Biztosítsunk nem betű alapú keresési metódusokat is (pl. hasonlóság alapú keresés)
  • Irányított keresés (faceted search) a találatok finomítására
  • Mindenütt jelenlévő
  • A keresési találatok típusuk szerint csoportosítottak, az egyforma típusokat akár ikonokkal kiemelve csoportosíthatjuk, mint az iPhone keresője
  • A találatok sorrendezésében figyelembe vesszük, hogy az azonosított felhasználókból melyik szegmensből ki mit kedvel
  • A keresési találatok listájában további információt már tooltipekben adhatunk
  • Végtelen görgetés, nincs fárasztó lapozgatás a találatok közt.
  • A találatokat nem külön oldalon, hanem a találatok felett egy “popup-ban” mutatjuk meg, amit egy x-el könnyedén bezárva újra a találati listában találjuk magunkat
  • Automatikus befejezése a begépelésnek jó ajánlásokkal
  • Nincsen 0 találat keresésre, ha nincs arra a lekérdezésre eredmény, akkor a legjobb tudásunk alapján ajánlunk valami hasonlót.
  • Találatainkról visszajelzéseket gyűjtünk a dedikált felhasználóinktól, hogy mennyire voltak jók
  • Népszerű kereséseket ajánlunk és el lehet menteni a találatokat
  • Nem nagyon törjük a fejünket személyreszabhatóságon, mert úgysem fognak ezzel bajlódni

Természetesen, ha egy átlagos oldalt építünk, akkor ezek betartására nem biztos, hogy lesz időnk vagy pénzügyi keretünk, de ha már csak néhány szempontot megvalósítunk ezekből, akkor is jobb lesz a keresőnk, mint a mostani átlag.


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!