A válság nyertesei

  • Rung András
  • 2009. feb. 6.
  • 6 hozzászólás
  • 2 perc
Akármit bekapcsolok csak azt hallom, hogy kinek miért rossz a válság, meg azt, hogy jaj, de rossz, hogy válság van. Amikor persze kesereg a magyar, mindig eszembe jut Nietzsche szava, hogy ami nem pusztít el, erősebbé tesz. Emlékszem még a tíz évvel ezelőtti nagy cseh árvízre is. Mindenki kesergett, hogy nekik mennyire rossz lesz. Míg édesapám mérnökként bölcsen rávilágított, hogy nálunk könnyen még 20-30 évig ugyanaz a primitív infrastruktúra marad, addig a csehek mindent kipucolnak. Így is lett. Megint egy dolog, amiben megelőztek minket.
Úgy gondolom, hogy a magyar webnek is egy tisztítótűz lesz a válság. Amíg jól megy a biznisz addig senkit sem érdekel, hogy egyébként jó vagy rossz-e a weboldala, hogy izzad-e a szerencsétlen felhasználó vagy sem.
Ha azonban már nem megy olyan jól az üzlet, akkor át kell gondolni mit lehet jobban csinálni. Lehet kevesebbet költeni, többet reklámozni, és lehet jobb weboldalt csinálni. Aki az első kettőt már megpróbálta, az talán elgondolkozik a harmadikon is. Valamit ki kell találni, hogy az emberek esetleg elkezdjenek, vagy ne adjanak fel egy vásárlást a közepén. A könnyen jött felhasználó hirtelen jóval értékesebb lesz.
Ilyenkor kerülnek elő az ergonómusok, a válság látszólagos nyertesei. Nincs egyébként nehéz dolguk, hisz alapos szaktudással könnyen lehetne a sok vacak oldalból akár jót is csinálni. Bizonyított tény, hogy egy ergonómiai ráncfelvarrás jelentősen megnövelheti egy oldal forgalmát, vagy a haldokló oldalakba is életet lehelhet. Sikeres taktika lehet, hogy a konkurencia mellé nem állunk be keseregni, hanem azon dolgozunk, hogy miképp lehetnének webes szolgáltatásaink még emberbarátibbak, még könnyebben kezelhetőbbek, még funkcionálisabbak.
Természetesen a válság igazi nyertesei nem az ergonómusok. Jó nekik persze, mert ha lesznek olyan cégvezetők, akik belátják, a minőségre szükségük van, akkor őket nem elbocsátják, hanem keresni fogják. Ezt tapasztalom én is. Amióta észrevettük az egyébként már másfél éve tartó válságot, hirtelen népszerűbbek lettek a webergonómiai szakértők. Az ő munkájukkal azonban talán sikerül elérni, hogy a magyar web használhatóbb lesz, így az igazi nyertesek a felhasználók lesznek, akik annyit szenvedtek már érdemtelenül.

A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. Bővíz László - JUEX Válasz
    Igen, vannak cégvezetők akik már figyelnek erre. Ráadásul nem csak webergonómiában, hanem desktop szoftverek fejlesztésekor is.

    Minden válságban kell valami jónak lennie, csak erről nem lehet érdekes híreket tenni a hiradókba.
    Kapcsoljátok ki a TV-ket!
    Mindenki.
    Most! :)
    Hol egy ergonómiás zászló?
  2. Rung András Válasz
    igen, mert ami jó, az nem érdekes. Mondjuk a desktop szoftvereknél azért ennek nagyobb hagyománya van nem Laci? Ergonómiás zászlót majd készítünk:)
  3. Bővíz László - JUEX Válasz
    @Rung András: Szerintem kevesebb, mert nincsenek annyira szem előtt, mint a webes felületek. Persze nem a nagy gyártókról van szó, hanem a kisebb szoftverfejlesztő cégekről.
  4. kulcsi Válasz
    Nagyon jó bejegyzés! Csatlakozom a zászló alá! A tévét pedig már nem vittem magammal költözéskor.
  5. Rung András Válasz
    Bölcsen tetted, nem is szabad, hisz már csak projektorral érdemes nézni a youtubos videokat:)
  6. Rung András Válasz
    @Bővíz László - JUEX: Értem, ez némileg meglep, hisz a tudás ott sokkal régebbi, csak úgy látszik sokkal kisebb a késztetés a valódi használatra. Kár, pedig ott már ez valóban egész kristályos.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!