8 ok, hogy miért nem kell a magyarnak a webergonómia

  • Rung András
  • 2008. dec. 14.
  • 4 hozzászólás
  • 3 perc

Magyarország régi hagyományait követve most is sok mindenben el van maradva. El van maradva a webergonómiával is. Az Usában Jakob Nielsen azon bánkódik, hogy habár az ergonómia még mindig 83%-os hatékonyságnövekedést hoz, már nem annyira segít, mint régen, amikor 135%-os eredménynövekedést lehetett projektenként átlagosan elkönyvelni. Túl jók lettek az amerikai honlapok. Nem úgy itthon, ahol az emberek, még ha a webes világban jártasak is, azt sem tudják, hogy eszik-e vagy isszák a webergonómiát. Persze néhányan tudják mi az, de azok se használják. Íme a 8 fő ok, és a gyógyír is ezekre:

1.
Ok
Nem hallottak a webergonómiáról, és nem is akarnak hallani róla.
Gyógyír a belátáshoz
Ezt a blogot és az általam vagy más szakértők által ajánlott tartalmakat kell olvasni. Tessék nyitottnak lenni a világra. Nem csak az a tuti frankó, amit mi tudunk.

2.
Ok
A misztikus pénzlenyúlás újabb ágazatának tartják. Ez is olyan, mint a marketing. Egy újabb ok, amiért milliókra lehet lehúzni a cégeket semmiért.
Gyógyír a belátáshoz
Sikertörténeteket kell olvasni azokról a cégekről, akik ellenébe menve a sötét erőknek ergonómiát alkalmaztak, és nem túl meglepő módon jelentős hatékonyságnövelést értek el. Ezek elolvasása után a következő lépés nem a rituális öngyilkosság, nem is az irigységbe való belepusztulás, hanem az, hogy összeszedjük magunkat és tájékozódunk arról, hogy miképp is lehet nekem ilyen ergonómiám a weblapomra? És mennyiért, és kitől?

3.
Ok
Az ergonómiához mindenki ért.
Gyógyír a belátáshoz

Ha nem hiszünk abban, hogy Mári néni tud autót készíteni, hogy Lajoska a suliból számítógépet szerel össze, akkor lehet, hogy be kell látnunk mindenki nem ért mindenhez. A webergonómia egy szakterület. Sokat kell hozzá olvasni, sokat kell rajta gondolkozni, sokat kell csinálni. Aki ezt végigjárta, annak tényleg lehet, hogy könnyedén fog menni.

4.
Ok
A webergonómiához nem ért mindenki, de a mi programozóink igen.
Gyógyír a belátáshoz
Amennyiben a programozók nem járták végig a webergonómia rögös útjait ezt kötve hiszem. Persze az emberre sok minden ragad. Ha falat festek, akkor elég sokat megtanulok közben a falazásról is, de jó kőműves még nem leszek.

5.
Ok
Nincs rá pénz.
Gyógyír a belátáshoz
Tessék kiszámolni, hogy egy rosszabbul sikerült ergonómia projekt is bőven visszahozza az árát. Ha valaki tényleg tud számolni, akkor rögtön lesz rá pénze.

6.
Ok
Túl bonyolult, túl sok idő.
Gyógyír a belátáshoz
Boldognak lenni is sok időt igényel, mégis sokan megpróbálják.

7.
Ok
Már mindenkinek van ilyenje, nem trendi.
Gyógyír a belátáshoz
Tessék szétnézni a magyar weben!

8.
Ok
A jó design nem fér meg a webergonómiával
Gyógyír a belátáshoz
Természetesen egy photoshopban megkreált csili-vili honlapot nehéz praktikussá tenni, de ha a design, programozás, webergonómia, optimalizálás tervezése párhuzamosan folyik, akkor lehet szép, használható, hibamentes és megtalálható oldalunk (pl. www.artnet.com).

Ha valaki még tud okot, akkor írja meg, és akkor arra is megtaláljuk a gyógyírt!

 


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. kulcsi Válasz
    Talán a nagyvállalatoknak szánt webes alkalmazásfejlesztés terén nagyobb kereslet van az ergonómusok iránt. Egy fél éves banki fejlesztés például kellően nagy projekt ahhoz, hogy "megbírja" a dedikált ergonómust is.
    A legtöbb webes projekt esetén többnyire nincs, vagy nem akarnak büdzsét szánni erre.
    Nagyon jó cikk, köszönöm!
  2. Rung András Válasz
    Ha logikusan gondolkoznék, akkor így lenne. A tapasztalat sajnos más. Kis cég is sokszor megengedhetné magának az ergonómiát. 100-200 ezer forintért már lehet olyan dolgokat kapni, amelyek nagyon gyorsan megtérülnek. Ennek sokszor a sokszorosát költik ppc-re, vagy ostoba eredménytelen reklámokra még a kicsik is.

    A nagy cégek sem alkalmaznak ergonómust. Elég ha csak megnézi az ember a weboldalakat. Persze lehet, hogy van ott valaki azt mondja ért hozzá, de komoly ergonómiai hiányosságok vannak. Ennek sokszor az oka a buta marketingvezető, aki pont ezen akar spórolni, mert nem érti, hogy mi ez, vagy nem hallott róla. Ilyen cégeknél már nem egyszer próbáltak laikus marketingesek kioktatni arról, hogy mi az ergonómia. Most már ezen nem dühöngők. Általában itthon az ergonómiát kis-közepes cégek szokták kérni, ahol valami isteni kegyelemből értelmes, technikailag képzett vezető van.
  3. GregM Válasz
    "A webergonómiához nem ért mindenki, de a mi programozóink igen."
    na az a programozo nagyon ritka. a jo programozok altalaban mashogy gondolkoznak egy atlag embernel es jobban atlatjak a kaoszt ezert nem biztos hogy ergonomikus(vagy mi a szosz) oldalt tudnak epiteni maguktol.
    egyik kedvenc peldam: hxxp://www.phpclasses.org/
    az hogy a design milyen egy dolog, de egy atlag user itt szerintem alig talal meg valamit.
    egyebkent en is programozok es a tapasztaltom az hogy ha nagyon megeroltetnem magamat akkor magamtol is lehet menne egy ergonomikus weboldal megtervezese,de azalatt az ido alatt amig azzal foglalkoznek megirok egy rakas kodot,mert ahhoz jobban ertek. szoval a cipesz maradjon a kaptafanal :)
  4. Rung András Válasz
    Teljesen igazad van, szép példa ez a phpclasses.org. Valóban a programozók sokkal jobban átlátják a saját dolgaikat, de ez nem elég. Az ergonómusnak szándékosan bénának kell maradnia, hogy ugyanúgy lásson, ahogy egy átlagos felhasználó. Természetesen sok programozóban vannak ergonómiai tálentumok, de ezt inkább arra kell használni, hogy jól tudjon az ergonómiai szakemberrel kommunikálni, együtt dolgozni. Támogassák egymást. Én sem tervezek designt, habár jó a vizuális érzékem, de nekem egy átlagos 2 hónap, egy jó designer meg esetleg 2 hét alatt összerakja.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!